رواية رحيم الفصل الثالث 3 - بقلم جيجي
٣....نام دلوقت والصبح باذن الله نبدا رحلة البحث...
في صباح يوم جديد كانو فى الدار وبيحاول يفكر المديره بيه قالت...
ايوه افتكرتك انت اتبنتك حليمه وحضرتك هربت من هناك...
رحيم.. ايوه بالظبط..
المديره.. ليه دى بتحبك قوي كانت مقطعه روحها بالعياط عليك وفضلت تقول الولد ضاع..
جورى.. المهم احنا بنسال عن اي حاجه تدل عن اهله
المديره... والله احنا مع الاسف ما نعرفش اي حاجه خالص احنا بنصحى من النوم بنلاقي الاولاد قدام الباب ما بنعرفش ده لمين وده لمين..
رحيم... طب ما فيش حد يقدر يدلنا..
المديره...لا احنا كل اللى بنعملو بناخد صوره للطفل بالملامح اللى جيه بيها وبنحتفظ بالهدوم اللى كان لابسها عشان لو حد سال عليه... تقدر تاخدهم..
رحيم.. شكرا..
المديره.. العفو..
واخدو الحاجه وطلعو من عندها..
رحيم... هنروح فين دلوقتي..
جورى... هنروح لحليمه..
رحيم.. لا مش هروح هناك قلتلك..
جورى... انت خايف ليه انا معاك مش هتضربك دلوقتي بعد ما كبرت وبقيت شحط..
رحيم بتوتر... ايه هو انا خايف تضربني مثلا لا يعني اكيد بس انا مش عايز اروح...
جورى... تعالى بس بلاش هبل...
بعد فتره كانوا وصلوا عند حليمه وكانت نايمه على السرير وتعبانه
رحيم... فين سعد...
حليمه ببكى.. مات وسابني لوحدي مافيش اللي يجيبلي كوبايه الميه روحت اجيب عيل قالولي لا انتى مش قد الامانه ضيعتى الاولانى.. رحيم ٠هرب منى انا لو ما كنتش ضربته..
رحيم... انا رحيم فاكراني..
حليمه... حبيبى ازيك مشيت ليه انا كنت بحبك انا كنت بعلمك تقدر تواجه الدنيا الصعبه...
رحيم... لا انتوا اللي صعبتوها.. لو كل واحد بطل يصعبها على الناس ما كنتش صعبت.. وانتى لو كنتى عاملتيني زي ابنك ما كنتش هربت منك.. المهم شوفي انا جاي وحاطط امل عليكى عارف كويس قوي انك مش هتفيديني.. بس اخر فرصه... انا عايز اعرف اهلي بدور عليهم عشان اقدر اكمل حياتي تمام تقدري تعرفي اهلي...
حليمه... اه اللي جابتك هناك واحده اسمها حنان بنت عيله كبيره قوي اسمها عيله الديب حطيتك قدام الملجا شفتها وهي بتحطك... كنت برمي الزباله الساعه 2:00 بالليل وهي حطتك انا عارفاها اصل انا كنت بشتغل زمان في خدمه البيوت وشفتها وكنت بخدم فى الملجا شفتها وهي بتحطك كان عندك سنه وقتها.. ليه حطتك وايه تبقالك ما عرفش...
رحيم.. كويس يعنى اللى رمتنى اسمها حنان الديب..
جورى.. ايه العنوان بتاعها..
حليمه.. قولو بس بيت عمران الديب هتوصلو..
جورى شكرا يلا بينا..
حليمه.. استنو رحيم ارجع اقعد معايا.. انا مش لاقيه حد يجبلى كوباية ميه..
رحيم... من عمايلك استقوتى عليا لما كنت ضعيف. دلوقت انتى محتجانى وانا هديلك قفايا مش بس ضهرى...
ومشى وقال... ايه دلوقتي.. معانا صورتى ولبسى واسم الست اللى رمتنى.. عايزين نربط كل الاحداث دي ببعض وانا اصلا جزمتي مش عارف اربطها..
جورى... هنروح على بيت الديب ونشوف ايه الدنيا هناك..
رحيم.. وهما هيدخلونا... هقولهم انا اللى رمتونى..
جورى... لا هندخل بطريقه تانيه سيبها عليا بص انت اعمل زى ما هقولك بس الاول هناخد اذن من بابا عشان هنبات ايام بره البيت هنبات فى بيت الديب..
وتانى يوم كانو عند بيت الديب.. وكان فى بنتين فى الخمسين .. بيتخانقو مع بعض.. جورى قالت..
احم السلام عليكم
واحده منهم... وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته اتفضلوا..
جورى... حضرتك احنا جايين ندور على شغل نلاقيش عندكم..
اهلا انا عليا.. وانتم عايزين تشتغلوا ايه بالظبط..
جورى.. اي حاجه احنا بنشتغل اي حاجه..
التانيه.. انا هنا اللي بشغل مش هي... لان انا الست حنان الديب صاحبه البيت انا واخويا وبس... دى حايلا مرت اخويا انما انا صاحبة البيت والمال والسلطه وكل حاجه في البيت.. انا اللى بشغل وانا اللى بطرد..
جورى بصت لرحيم ورجعت بصتلها وقالت.. اهلا عندك شغل لينا..
حنان.. انتوا متجوزين..
جورى.. اه بس انا معايا بطاقتي اللي مكتوب فيها انسه قبل لانى كتبة سنه... اثل هو مش مش مع بطاقه لان هو هرب من الخدمه العسكريه فمش راضيين يطلعولنا بطاقه...
رحيم كان بيبصلها بستغراب وقال بهمس لجورى..
الله يخرب بيتك الموضوع ده انا كنت ناسيه وساكت..
عليا قالت...
ايه يا ابني اللي عملته في نفسك ده ليه تهرب من العسكريه.. كده لا تعرف تسافر ولا تعرف تروح ولا تيجي لا لا زم تروح تقدم في الخدمه العسكريه يا حبيبي...
جورى... عندك حق... هو لازم يروح ويقدم في الخدمه العسكريه احنا عايزين مكان كده نقعد فيه.. هو وعدني انه اول ما انا استقر والاقي مكان ونقعد.. هيروح على طول يقدم...
حنان.. هنشغلكم اسبوع ونشوف اذا بقيتوا كويسين هنشغلكم معانا شهرى...
جورى... شكرا يا ست الكل...
حنان... انتى هتشتغلي خدامه وهو هيشتغل معانا يجيب طلبات ينضف الجنينه كده يعنى..
رحيم كان بيبصلها بضيق... بس جورى.. قالت...
جورى.. شرف لينا نشتغل عند حضرتك...
حنان بغرور... عارفه بس انا متواضعه... يلا روحو على الاوضه دي خدوا شاور وغيروا الهلاهيل دى.. وتعالوا علشان نوريكم الشغل بتاعكم ونديلكم يونيفورم تلبسوه...
جورى.. ماشي..
وطلعو اوضتهم...
•تابع الفصل التالي "رواية رحيم" اضغط على اسم الرواية

0 تعليق